Monday 12 March 2012

AnTaRa ‘ KeNtUt ’, ‘SeNdaWa’ DaN ‘ kOrEk HiduNg’.


AssaLammuaLaikum..
ok..Lama x MenGupDaTe bLoG HuDuH nie.. MaKcik Bz.. KoNoN La.. TaPi HgPa HaRus percaya..makcik bz… diulangi sekali lagi…makcik bz.. tengok..e2 cukup membuktikan keBZ makcik..
Entry kali nie agak serius.. ok..serius.. makcik menulis dalam keadaan yang serius… dah.. mengarut..
untuk mengelakkan pengulangan ayat ‘ kali ini ’ , makcik akan menukarkannya kepada ‘ for dis tyme ’.  ok..  for dis tyme, makcik telah memilih satu tajuk ‘ geli2 ’..
Tapi tajuk diatas xda la ‘ geli2 ’ sangat, diibaratkan macam tajuk ‘ AntaRa Aku, KaU DaN diA seRta HaMid ’. senGaja meletakkan nama hamid sebab makcik tak pernah kenal dengan orang yang bernama Hamid, Mustafa dan…… ok.. mengarut..
Intro yang panjang..tapi tidak menerangkan apa yang makcik cuba sampaikan..jadi makcik anggap intro tersebut adalah sia2.. abaikan.. masih lagi dalam keadaan serius.. ahh.. mengarut.
Berbalik pada tajuk.. menurut kepercayaan kuno makcik, semua manusia pernah buat perkara nie.. tetapi.. kita bulih ketepikan beberapa orang yang tidak mempunya ‘bontot’ , ‘mulut’ , ‘hidung’ serta ‘telinga’. Mereka..kita kecualikan.. kesian.
Ayat kali ini agak geli2.. setiap manusia akan mempunyai seni kentutkan yang berbeza.. mesti ada dalam kalangan kita yang pernah mendajalkan orang lain dengan seni kentukan itu.. makcik ringkaskan ayatnya disini. Mesti hangpa penah kentut dimuka orang atau simpan kentut hgpa dalam gengaman dan lepaskan kentukan tersebut di muka mangsa atau kentut semasa makan dihadapan orang ramai..tak pun kentut didalam air sambil melihat buih2 yg terbentuk hasil dari seni itu.. kejam bukan?
seNdaWa.. selalunya aktiviti sendawa ini terjadi selepas makan.. e2 selalunya..tapi kadang kala aktiviti tersebut tidak mengikut norma2 ‘ kebiasaan ’ yang dimaksudkan.. sendawa ini juga seni..kerana, setiap jenis sendawa ada keistimewaannya.. setelah menahan lapar yang agak lama, kebanyakan jenis manusia akan mengeluarkan sendawa yang kuat dan berbau selepas makan. E2 hebat.. hebat jika dilakukan di tempat2 awam.. anda akan dipandang bagaikan seorang hero yang telah menyelamatkan beberapa orang anak gadis dalam satu kejadian tembak menembak.. ok.. mengarut..
KoRek HiduNg.. aktiviti yang dilakukan apabila berseorangan.. atau kadang kala perkara ini secara tidak sengaja dilakukan semasa dihadapan orang ramai.. mungkin dia merasakan bahawasanya manusia lain tidak perasan apa yang dilakukan.. apabila mendapat peluang untuk mengorek lubang hidung, perkara yang mungkin wajib bagi sesetengan manusia adalah mengentel-gentel hasil perbuatannya tadi.. lebih sial, jika hasil dari aktiviti tersebut di lekatkan di merata-rata, di colek di bawah meja.. keji bukan?..
Yang menjadi persoalannya… kesemua hal diatas merupakan perkara normal bagi setiap manusia.. e2 dikatakan lumrah.. contoh ayat yang boleh diguna pakai adalah.. ‘ ala..lumrah la too kalau aku kentut kat muka kau ’.. ok..e2 x berapa lumrah bagi sesetengah orang.. tapi…..kenapa perkara tersebut masih lagi menjadi kejian, kutukan sesetengah pihak padahal perkara tersebut seperti yang makcik katakan adalah ‘lumrah’.
Contoh kejian yang dilemparkan..
Contoh Kejian kes pertama:
 ‘woi.. cilaku betoi, kau kentot eh… dasar pungkok berbulu’..
Contoh kejian kes kedua:
‘sial..kau sendawa punya la kuat.. wat malu aku je.. harommm btl’..
Contoh kejian kes ketiga:
‘yukss… kau korek idong eh… jijiknya lah kau nie.. thuiiii’…
Nampak.. contoh2 ayat yang berbentuk kejian.. jadi.. penyelesaian yang baik disini adalah dengan besederhanalah dalam melakukan sesuatu.. kentut, sendawa dan koreklah hidung dengan besederhana.. mungkin dengan cara itu kejian2 yang bakal diterima dapat dikurangkan.. selain itu, kita juga sebagai masyarakat sekeliling, jangan mudah menjatuhkan hukuman kepada manusia2 yang melakukan aktiviti tersebut di tempat awam.. kita boleh berfikiran positif dengan mengatakan bahawasanya mereka ‘tidak sengaja’..Disamping itu, janganlah ada diantara kita yang menahan dari melakukan kentotkan kerana hukum menahan kentot adalah makruh.. (kalau salah tolong betulkan).. ok.. sekian.. terima kasih..
noTaKaKi: kentot daN seNdaWa seCaRa kuaT DaN berJemaaH adaLaH satU keNikMaTan DaLaM hiDup.. sO.. EnJoY LaH Yer… *aPa aKu meNgarut nie…



No comments: